New Yorker Editor Takes Issue With Caddell Assertions

Refers to his own blogs as proof of Stewart role

Fox News and the PCNR have posted comments from Fox employee Pat Caddell, a former Jimmy Carter White House pollster, alleging that Gordon Stewart, former deputy speechwriter, has taken undue credit for writing Carter’s 1979 “Crisis of Confidence Speech.” As part of his attack, Caddell cited New Yorker Senior Editor Hendrik Hertzberg, Carter’s former chief speechwriter, as someone who provided evidence for Caddell’s claim. Caddell obviously did not confer with Hertzberg who, it turns out, does not agree with Caddell’s assertions. [Read an interview with Gordon Stewart here.]

Hendrik Hertzberg (New Yorker photo)

Hendrik Hertzberg

Asked in a phone interview whether, as Caddell has alleged, Stewart had sought to draw attention to himself by writing a 2009 New York Times op-ed article on the 30th anniversary of the speech, Hertzberg pointed out that the Times had first asked him, and since he couldn’t do it, he suggested Stewart. “It wasn’t his idea; it was The New York Times’ and mine,” said Hertzberg.

Caddell has also asserted that Hertzberg’s own blog posts on the New Yorker website indicated that Hertzberg sought to distance himself from Stewart’s account and had observed that Stewart’s role was limited to advising Carter on staging advice for the speech. “That’s not true; read the blogs,” said Hertzberg.

In his post of July 17, 2009, Hertzberg wrote, “My friend and, at the time, White House colleague Gordon Stewart had an excellent anniversary op-ed about the speech in Wednesday’s Times.” Asked if Stewart was in fact working on the speech with Hertzberg, he answered with an unconditional “Yes. What we were doing was writing and rewriting.”

While Caddell made light of Stewart’s contributions to advising Carter on speech presentation, Hertzberg wrote: “In fact he (Carter) never delivered a television speech better than he did this one. Much of the credit for that must go Gordon Stewart.”

Asked if Stewart had ever to his knowledge attempted to take undue credit for the speech, Hertzberg was quick to say no. “There were too many people involved, including the president — how could he do that? He certainly didn’t do it in front of me.”


HOW WE REPORT
Trust MarkThe Current is a member of The Trust Project, a consortium of news outlets that has adopted standards to allow readers to more easily assess the credibility of their journalism. Our best practices, including our verification and correction policies, can be accessed here. Have a comment? A news tip? Spot an error? Email editor@highlandscurrent.org.

3 thoughts on “New Yorker Editor Takes Issue With Caddell Assertions

  1. It’s almost comically transparent what Mrs. Ailes (and company) are attempting to do. She will claim to be a victim in one breath, and then attack in the next. She wants to “clarify misunderstandings” and then contradicts herself. She is about taking the higher ground, but then throws some mud. What amazes me is how incredibly petty and thin-skinned Ailes can be. Really? Your husband runs Fox News, you must have dealt with more than this in your life.

    • I’m amazed that the publishers of the PCNR believe most area residents are too simple-minded to see through their personal agenda disguised as a newspaper, especially if they wrap it all up in the flag. And then they use that same blunt weapon to flail at anyone smart enough to reject their load of BS. The PCNR would serve very well as a textbook for yellow journalism techniques. As I’ve said previously here, I refuse to pay for the privilege of having my intelligence insulted on a weekly basis. How sad and shameful it is to behave so contemptibly toward your customers.

  2. The Caddell rant published in this week’s PCNR is contradicted by a post authored by Hendrik Hertzberg and appearing in his New Yorker blog in July 2009, obviously some time before this little dust-up. Hertzberg was Carter’s chief speechwriter at the time. Read Herzberg’s post and judge for yourself. Ailes similarly attempted to discredit a writer named David Brock a year ago as Brock’s book examining Fox News neared its publication date, calling Brock mentally unstable, among other things.